De eclectiek van Zap Mama

6 maart 2010 Het nieuwe album ReCreation straalt zoveel verschillende sferen uit, waarbij stijlen van alle continenten aan bod komen en de onmiskenbare vrouwelijke en eclectische uitstraling van Zap Mama naar buiten komt. Op sommige delen van het album lijkt het er qua creativiteit zelfs op alsof we met een plaat van de IJslandse Björk van doen hebben.





De van oorsprong Congolese Marie Daulne is het kloppende hart van Zap Mama. Maar jaren geleden, toen de groep een zekere bekendheid begon te verwerven, bestond Zap Mama uit een rijke schakering aan verschillende mama's. Veel dames zijn inmiddels hun eigen weg gegaan, waaronder de bekende Ivoriaanse Manou Gallo, die onlangs ook een nieuw album uitbracht.
Op ReCreation brengt Marie alle oud-leden nog een keer samen om duidelijk te maken dat muzikale grenzen er vooral zijn om overschreden te worden.

De herontdekking van Afrikaanse wortels
Marie Daulne werd geboren in Congo, maar groeide op in België: 'Mijn vroege jeugd werd gevuld met de muziek van mijn moeder, de muziek van Congo,' herinnert Daulne zich. 'Eenmaal in België kwamen we via de radio in aanraking met Franse muziek en natuurlijk was Amerikaanse muziek ook erg populair. Aangezien onze moeder niet wilde dat we thuis tv keken, vermaakten we onszelf door het maken van onze eigen muziek. We waren erg muzikaal.' Na een studie schilderen en kunstgeschiedenis op de middelbare school en universiteit, keerde Daulne in haar late tienerjaren terug naar haar geboorteland, en ze ontdekte dat de Afrikaanse muziek van haar vroege jeugd nog steeds een groot deel was van haar leven. Die bewustwording veranderde haar leven.
In 1990 verzamelde Daulne vier zangeressen om zich heen en de eerste versie van Zap Mama zag het licht. Het eerste album van het a-capella-kwintet deed het meteen al goed en de opvolger werd zelfs genomineerd voor een Grammy, evenals het derde album.
Zap Mama ontdekte bij elk album weer een nieuwe muzikale invalshoek en het album A Ma Zone uit 1999 was een aantrekkelijke mix van opgenomen breakbeats, jazz lijnen op contrabas en draaitafel manipulatie. In de loop der jaren heeft Zap Mama zichzelf zo getransformeerd van een a cappella kwintet in de creatieve visie van een vrouw, omringd door talent uit bijna elke hoek van het muzikale landschap. ReCreation is daarvan het nieuwste hoogtepunt.

Het album verraste me. ReCreation zit heel goed in elkaar en gaat het wat de verschillende stijlen betreft schijnbaar moeiteloos in elkaar over. Niets dan hulde voor deze bijzondere vrouw en haar muziek.

Muziek  (468x60)