Vernieuwde belangstelling voor funky Rob

21 juni 2011 Rob 'Roy' Raindorf werd geboren in 1949 in Accra en is een van de meest mysterieuze muzikanten uit Ghana. Hij en zijn unieke geluid doken op uit het niets, om er een paar jaar later weer in te verdwijnen.





Rob was een bewonderaar van artiesten als Otis Redding, James Brown, Wilson Pickett en Ray Charles en begon zijn muzikale loopbaan door piano te leren spelen op een muziekschool in Cotonou, Benin. Na zijn opleiding begon hij wat geld te verdienen door op te treden met de bekende bands uit het Benin van die tijd, Orchestre Poly-Rythmo en Black Santiagos. Hij absorbeerde de fijne kneepjes van het vak en leerde hoe hij composities kon maken. Toen hij terugkeerde naar Ghana begon hij zijn eigen nummers te schrijven en zocht uiteindelijk de steun van een band, bij voorkeur met blazers.

Mag-2
In 1977 reisde de jonge Rob naar de stad Takoradi in het westen van Ghana om een band genaamd Mag-2 te zien spelen. Deze band had een grote blazerssectie en beschikte over de meest geavanceerde muziekapparatuur van Ghana op dat moment: Hofner gitaren, Yamaha keyboards en dergelijke. Mag-2 was een legerband die zijn naam te danken had aan het feit dat ze tot het 'magnifieke' tweede bataljon van de in Takoradi gelegen legereenheid behoorden. Deelnemen aan het leger in de jaren zeventig was meestal een gemakkelijke beslissing, met name voor muzikanten, omdat het leger niet alleen over goede muziekapparatuur beschikte, maar ook voorzag in basisvoorzieningen zoals voedsel en medische zorg.
De oorspronkelijke oprichter van Mag-2, Amponsah Rockson, had veel van zijn beste muzikanten gehaald uit The Parrots, een highlife-band waarin Amponsah de leadgitarist was. Hun voornaamste taak was om soldaten te vermaken en met de tourbus van het leger op te treden in allerlei plaatsen in het land, waaronder enkele gerenommeerde locaties in de hoofdstad.

Tanende interesse
Deze legerband werd uiteindelijk de band achter Rob op twee van zijn meest spraakmakende albums, dit opnieuw uitgebrachte Funky Rob Way en Make It Fast, Make It Slow, die beide werden opgenomen in de befaamde Essiebons studio's in Accra.
Ondanks Rob's opleiding en muzikale opvoeding, was Amponsah verantwoordelijk voor het overgrote deel van de composities, zoals het bouwen van de akkoordenschema en het arrangeren van de blazers. Rob wachtte zelfs vaak op aanwijzingen van Mag-2's bandleider voordat hij begon te zingen.
Ondanks de vroege successen, begon de eens onwankelbare interesse van de wereld in afrobeat af te nemen in de vroege jaren tachtig. Disco en boogie werd de nieuwe mode en labeleigenaren en muziekproducenten probeerden daar nu zoveel mogelijk munt uit te slaan. De stijl waar Rob zijn carrière omheen had gevormd was in verval en het werd moeilijk om een voldoende te verdienen met zijn muziek. Hij werd gedwongen om zijn loopbaan te wijzigen en hij vertrok naar Hamburg op zoek naar werk.

Het label Analog Africa, verantwoordelijk voor veel graafwerk in de muziekgeschiedenis van West-Afrika, heeft de moeite genomen om Rob's eerste album integraal opnieuw uit te brengen. En met succes. In tegenstelling tot de tanende belangstelling in afrobeat in de jaren tachtig is afrobeat nu weer helemaal hot en wordt de belangstelling in de muziek van Rob nieuw leven ingeblazen.

Muziek  (468x60)