Razia is thuisgekomen

9 mei 2010 Na jaren van omzwervingen rond de wereld kwam Razia Saïd een paar jaar geleden terug op haar geboorteeiland Madagascar, waar ze sinds haar elfde niet meer gewoond had. Dit album Zebu Nation is buiten een aanklacht tegen de roofbouw van de natuur ook een muzikaal document van een artieste die haar wortels opnieuw heeft gevonden.





Het hart van Razia Saïd blijft onverbiddelijk verbonden met haar geboorteland Madagascar, ondanks het feit dat ze als singer-songwriter over de halve planeet zwoerf als nomadische muzikante in de dop. Zo reisde ze dwars door Afrika om uiteindelijk door het lot in Frankrijk, Italië, Ibiza, Bali en New York City terecht te komen. Die ervaringen hebben zijn neerslag gehad op haar muziek. Ze experimenteerde met Franse chansons, rock, jazz en zelfs gladde, Sade-achtige r&b. Maar haar culturele wortels riepen haar uiteindelijk terug naar Madagascar om haar ware artistieke roeping te ontdekken. Met dit album Zebu Nation, maakte Razia een verzameling van songs die geïnspireerd zijn op de muziek die ze hoorde in Antalaha, de stad in het noordoosten van Madagaskar, waar ze opgroeide. Het zijn haar herinneringen aan haar geboorteland, als het ware.

Alomtegenwoordige radio's
Razia werd geboren op 1 december 1959. Haar moeder was nog net een tiener en niet klaar voor de rol van het moederschap. Om een schandaal in de familie te voorkomen werd haar moeder naar de Comoren-eilanden gestuurd en werd Razia door haar grootouders opgevoed in een druk huishouden met veel familieleden. Daar hoorde Razia voor het eerst de aanstekelijke ritmes van de lokale salegy-muziek uit de radio's van de stad knallen. Door één van haar ooms kwam ze ook in aanraking met Franse muziek en andere westerse muziek van sterren als The Beatles, James Brown en Jimi Hendrix. Het was dezelfde oom die haar met zijn band liet zingen toen ze net tien jaar oud was.

Van Gabon naar Frankrijk
Ze was ervan overtuigd dat haar grootouders haar ouders waren en het was voor Razia dan ook een schok om later te horen dat die 'Tante Hassanatte', die regelmatig uit de Comoren op bezoek kwam, eigenlijk haar moeder was. Het was rond die tijd dat haar echte moeder met een Franse architect wilde trouwen en verhuizen naar het West-Afrikaanse Gabon. Plotseling werd Razia's bekende leven ontworteld en reisde ze met haar echte moeder door Dar Es Salaam, over de rivier de Congo naar een nieuw leven en familie in Gabon. Daar ontdekt Razia het koor van de plaatselijke kerk en komt ze ook in aanraking met de funky grooves van Fela Kuti, Pierre Akendengue, Papa Wemba en andere Afrikaanse artiesten die populair waren in Gabon op dat moment.
Ze wordt drie jaar later naar een kostschool in Frankrijk gestuurd en door de liefde belandt ze in New York. Door middel van modellenwerk, acteren en muziek weet ze zelfs genoeg te verdienen om ook drie maanden per jaar in Bali te kunnen wonen. Door de jaren heen leeft ze ook in Ibiza en Milaan, als een styliste en actrice, terwijl ze de hele tijd worstelt om haar eigen muzikale richting te vinden.

Het eiland als inspiratie
Uiteindelijk trouwt Razia met Jamie Ambler, een muzikant, filmmaker en creatief directeur in de reclame. Met hem maakt zij haar eerste album, maar ondanks het feit dat ze er aanvankelijk enthousiast over is, blijft de jazz-achtige stijl waarin het album is opgenomen, haar toch niet te vervullen. In die tijd reist ze regelmatig naar haar familie in Madagascar en ze ontmoet toevallig enkele leden van de bekende groep Njava. Ze besluit zich te laten inspireren door de ritmes, melodieën en instrumenten van het eiland.
Zo begon het lange en moeilijke proces van het opnemen van Zebu Nation. Het begon allemaal in België, het land waar Njava op dat moment woonde, maar ze voelde dat de enige manier om het geluid te vangen dat ze zocht, was om naar Madagaskar te gaan en daar de studio in te duiken met lokale musici in de juiste setting.
Gedurende zes weken reisde ze met haar muzikanten rond het eiland en zag onderweg hoe de unieke natuur van Madagascar als gevolg van de ongebreidelde slash and burn landbouw en klimaatverandering ten gronde werd gericht. Razia's wens voor de bescherming en het behoud van de ecologische en culturele erfgoed van haar vaderland doordringt de nummers op het album, en geeft Zebu Nation een krachtige, betrokken betekenis.
Dankzij een intense aandacht voor detail, een sterk gevoel voor stijl en niet-aflatende toewijding aan de kunst van de Malagasi-muziek, heeft Razia een uitzonderlijk album geproduceerd. Hoewel het haar jarenlange omzwervingen heeft gekost is Razia met Zebu Nation eindelijk weer thuis.

Muziek  (468x60)