De Luo-sound van Owiny Sigoma Band

8 september 2011 De samenwerking tussen vijf Londense en twee Keniaanse muzikanten die Owiny Sigoma Band vormen, begon in 2009. Ze vermengen de traditionele Keniaanse Luo-stijl met hedendaagse westerse invloeden. En het werkt.





Het project begon toen Jesse Hackett en andere leden van het elektronische hiphop- en soul-collectief Elmore Judd naar Kenia gingen op uitnodiging van de vrijwilligersorganisatie Art of Protest die lokale muzikanten en rappers promoot. Hetty Hughes en Aaron Abraham, mede-oprichters van deze organisatie, werden ontmoedigd door de manier waarop ze werden genegeerd, totdat ze besloten om deze in Londen gevestigde musici naar Nairobi te halen en samen te werken.

De Keniaanse sound
De traditionele folkloristische muziek van Kenia heeft niet dezelfde wereldwijde uitstraling als die van Nigeria, Mali, Ethiopië of Zuid-Afrika. Eén van de doelstellingen van dit project was om te proberen de Keniaanse sound een eigen gezicht te geven. De band kon putten uit een breed spectrum van invloeden, van Fela Kuti en Tony Allen tot Thomas Mapfumo en Oumou Sangaré, maar behalve Jesse's deelname aan Damon Albarn's Africa Express, was dit de eerste keer voor Louis Hackett (bas), Sam Lewis (gitaar), Chris Morphitis (bouzouki/gitaar) en Tom Skinner (drums) om aan een dergelijk muzikaal project mee te werken. Overigens is Albarn (Blur, Gorillaz) zelf ook op het album te horen. Hij voegt Farfisa orgel of Omnichord (een soort elektronische harp) toe aan een paar van de tracks. En op dit moment is ook hij bezig met een album met Congolese muzikanten, maar dit terzijde.

Nyatiti
De Londenaren ontmoetten in Kenia Joseph Nyamungu en Charles Owoko, bespelers van de traditionele 8-snarige nyatiti. Samen met nog een aantal plaatselijke slagwerkers gaven ze hun band de naam van het dorp Owiny Sigoma. 'We waren bezig om vaardigheden uit te wisselen en zochten naar een manier om onze muziek te delen. We leerden een aantal van hun liedjes en zij leerden ook een aantal van onze nummers', aldus Tom Skinner, de drummer van het gezelschap. Er was geen specifieke agenda anders dan de muzikanten samen te laten spelen, ideeën uit te wisselen en te genieten van de resultaten.

Gilles Peterson
Eenmaal terug in Londen speelde Judd een van de tracks die ze hadden opgenomen voor de bekende en invloedrijke wereldmuziek-dj Gilles Peterson, die zo onder de indruk was van 'this weird collage with a great groove', dat hij er een compleet album voor zijn platenlabel Brownswood Recordings van wilde uitbrengen.
Het Londense gezelschap keerde voor een paar weken terug naar Kenia en het resultaat omvat nyatiti-solo's met percussie en bas. Het is een mix van Londense jazz, funk en elektronica, met Keniaanse benga en Luo-folk.

Muziek  (468x60)