Melodieuze Minyeshu

25 april 2008 Onlangs kwam Dire Dawa uit, de nieuwe cd van de Ethiopische zangeres en danseres Minyeshu. Haar muziek kan ingetogen zijn, maar ook uitgesproken uitbundig. Melodieuze klanken die je kippenvel bezorgen, zeker als je beseft welk persoonlijk leed eraan ten grondslag ligt.





Al op jonge leeftijd zong en danste Minyeshu, je zou dus kunnen zeggen dat het zingen en maken van muziek er al vroeg in zat en dat dit een creatieve carrière op diverse podia in binnen- en buitenland vanzelfsprekend maakte.
Door haar talent kwam ze terecht bij het Ethiopisch Nationaal Theater, dat internationaal bekend raakte en min of meer als vlaggeschip van de Ethiopische cultuur buiten de grenzen fungeerde. In 1996 kwam de groep voor een reeks optredens naar Europa, maar het was uiteindelijk de nogal rigide politiek in Ethiopië van dat moment die ervoor zorgde dat ze niet meer naar haar land terug kon keren. Ze bleef in België achter en moest haar leven van de ene op de andere dag opnieuw beginnen. Uiteraard was ze het liefst zo snel mogelijk naar haar land teruggekeerd, en dat is eigenlijk nu nog steeds het geval.
Die verbanning en de gevolgen daarvan voor haar persoonlijke leven vinden hun neerslag in de zelfgeschreven liedjes die ze op haar tweede cd Dire Dawa ten gehore brengt. Vermeng dat met de van zichzelf al bijzondere melodieën die de Ethiopische muziek zo kenmerken en je hebt wat mij betreft al dé cd van het jaar gemaakt.
Elke track heeft een verhaal, is een persoonlijke boodschap. Het album is een muzikale registratie van Minyeshu’s aankomst in de westerse cultuur. En uiteraard zorgt de vermenging van haar roots met die van haar - weliswaar noodgedwongen - nieuwe vaderland voor een geheel nieuw genre muziek. En dat maakt het zo interessant om te horen en live mee te maken.
In het eerste nummer van het tijdschrift Mixed konden we door middel van de bijgesloten gratis cd al kennismaken met de titeltrack van het album, dat op dat moment nog niet in de winkels lag. Het nummer lijkt mij erg geschikt om gedraaid te worden op de radio, maar zo zijn er eigenlijk nog wel wat meer. Mijn persoonlijke favoriet van dit album is bijvoorbeeld Selam Lehtsanat, dat over ouderlijke liefde en bescherming gaat maar dat ook gewoon goed klinkt wanneer je de vertaalde tekst er niet bij hebt. Dochter Hannah is op de track als achtergrondzangeres te horen en ook Minyeshu’s man Eric, die overigens voor de productie van het gehele album inclusief drums, piano en keyboards garant staat.
Een album met een diepe emotionele lading die de luisteraar zeker ook zal raken. Mensen die Minyeshu gaan zien tijdens één van haar vele optredens het komende zomerseizoen zullen haar niet snel vergeten, in meerdere opzichten.

Muziek  (468x60)