De bluesy swing van Lala Njava

6 oktober 2013 Net zoals de flora en fauna van haar thuisland Madagascar is de muziek van Lala Njava onderscheidend en uniek. Haar stem, weelderige rollende gitaren en kabbelende percussie zijn de opvallende ingredienten van haar debuutalbum Malagasy Blues Song.







Op het album komen de gitaarlijnen, Lala's dwalende stem en rustige percussie samen in harmonie. Malagasy Blues Song is Lala's eerste solo-release, maar als jonge muzikante deed ze een schat aan ervaring op met de optredens met de bekende familieband Njava.

Sweet Lullaby
Volgens Lala is de vrije en vloeiende manier waarop haar familie muziek maakt biologisch bepaald. Toen het gezelschap naar Europa verhuisde in de jaren negentig, werd de band professioneel opgezet. Het succes kwam redelijk vlot en er werden twee albums gemaakt. Buiten dat werden sommigen leden van de familie gevraagd om hun vocalen te lenen aan projecten, zoals Deep Forest bijvoorbeeld. Op Lala's album horen we een re-make van Sweet Lullaby, een hit uit 1993 en vele malen door Lala live uitgevoerd bij optredens van Deep Forest. De versie van Lala is heel anders dan het origineel, maar nog wel als zodanig herkenbaar en voorzien van een bluesy swing.

Nostalgie
De akoestische setting en de zangerige melodie schitteren in hun eenvoud. De stijl doet denken aan de verschillende strijkinstrumenten en percussie-instrumenten die de traditionele muziek van Madagascar domineren, maar dat is op zich niet zo vreemd. De gitaar lijkt in die zin op de valiha, een buisvormig snaarinstrument dat als het nationale instrument van Madagascar wordt beschouwd.
Het openingsnummer Soa Gnanay is een rijke nostalgische melodie, herinnerend aan de schoonheid van Lala's thuisland en het nodigt mensen uit om het land te bezoeken, ongeacht de af en toe slechte berichtgeving in de internationale media. Lala's teksten drukken de diepe zin voor verantwoordelijkheid uit die ze voelt voor haar vaderland, vergelijkbaar als bij Malagassische collega´s als bijvoorbeeld Rajery of Seheno.

Maatschappelijke problemen
Veel van de liedjes zijn nostalgisch van aard en pleiten bijna voor een terugkeer naar Madagaskar, maar ook voor het oplossen van een aantal van de maatschappelijke problemen die het dorpsleven doordringen. Dinako betekent 'belofte' en is een soulvolle track die Lala's verlangen uit om iets terug te geven aan haar gemeenschap. We kunnen Malagasy Blues Song zien als een album met diepgaande liedjes geschreven met als doel mensen bewust te maken en als zodanig te raken. Het is bovendien een album waarbij goed is geluisterd naar hoe de Afrikaanse muziek van vandaag de dag klinkt.

Muziek  (468x60)