De Congolese hartekreet van Fredy Massamba

6 oktober 2010 Het album Ethnophony van Fredy Massamba is precies wat de titel duidelijk wil maken. Het album bevat een rijke diversiteit aan muzikale stijlen.







Debuut
Ethnophony is het eerste album van Fredy Massamba, terwijl hij al meer dan tien jaar als zanger en danser actief is. Hij werkte de afgelopen jaren samen met onder andere Tambours de Brazza, Zap Mama en Didier Awadi. Fredy: ’Ik heb ongeveer vier jaar aan dit album gewerkt. Ik begon met opnemen toen ik in de studio van Didier Awadi was, in Dakar. Ik nam daar spontaan wat nummers op, die ik pas terughoorde toen we terugkeerden van een toernee. Ik begon er nog aan te schaven en voegde zelf percussie toe en tweede stem. Uiteindelijk stuurde ik het resultaat naar een van de beste mixers in New York, Tom Soares, die er direct iets mee wilde doen’.
Het is een album geworden met een sterke hang naar hiphop, maar uiteraard blijft de Afrikaanse ondertoon altijd aanwezig. Toen ik het de eerste keer beluisterde, meende ik zelfs een zekere overeenkomst met de muziek van Sauti Sol te horen. Het vertegenwoordigt daarmee een nieuwe succesvolle stroming in de Afrikaanse muziek, die we kunnen definiëren als Afro-hiphop-soul.

Inspiratie
De onderlinge verschillen tussen de tracks en de variaties van stijlen laten zien dat Fredy veel van zijn samenwerking met Marie Daulne van Zap Mama heeft opgestoken. ’Van Zap Mama heb ik veel geleerd. Marie Daulne zeg vaak: ’Ik ben een Afro-peaan. Ik kom ergens vandaan, maar hier is waar ik leef.’ Daar sta ik helemaal achter. Ik ben geboren in Congo-Brazzaville, maar woon al meer dan tien jaar in Europa. Ik heb veel geleerd en veel is in de vergetelheid geraakt, maar ik ben ’multicoloured’, omdat ik zing in Kikongo, de taal van Zuid-Congo, in Swahili en in Lingala.’ Er is veel percussie, die weer komt door Fredy’s ervaringen met Tambours de Brazza. Er zijn zelfs tracks die rijkelijk zijn beïnvloed door de muziek van de Pygmeeen. Die eclectiek vindt zijn directe oorsprong in zijn samenwerking met Zap Mama, terwijl rumba uit zijn jeugd komt, evenals de hiphop. Het album is dus een weergave van hoe Fredy Massamba vandaag de dag is.

Muzikale vrijheid
Doordat Fredy regelmatig in de studio zat met andere artiesten, had hij grote vrijheid om van tijd tot tijd zelf in de studio dingen te doen, terwijl de sfeer om hem heen hem inspireerde. Behalve de muziek liggen ook de teksten van de tracks op Ethnophony dicht bij de persoon Fredy Massamba zelf. Door de Congolese burgeroorlog van 1998 was hij gedwongen om als balling naar Europa te vertrekken. Die boosheid en frustratie zingt hij van zich af, ondanks dat hij meer dan wat ook houdt van zijn land.
Maar als hij kijkt naar de huidige jeugd in Brazzaville dan is hij ervan overtuigd dat er hoop is. ’Ik ben Congolees en dat zal ik altijd blijven. Het zit in mijn bloed en in de muziek die ik maak.’

Muziek  (468x60)