Traditie vindt zichzelf opnieuw uit

7 juni 2012 Het is de laatste jaren wel een trend te noemen dat sommige muzikanten hun best doen om de tradities van vroeger te doen herleven. Het album The Rough Guide To African Roots Revival belicht de koplopers van een explosieve opleving van de Afrikaanse roots muziek, met artiesten die niet alleen de muziek van vroeger weten te behouden, maar sommige muzikale genres ook echt opnieuw hebben uitgevonden.





Een groot voorbeeld van een band die zo’n beetje zijn eigen genre heeft bedacht zijn de rolstoelrockers van Staff Benda Bilili. Puur als gevolg van armoede maakten zij hun eigen muziekinstrumenten, waarvan de satonge een van de opvallendste voorbeelden is. Gemaakt van een melkkan met kunststof leidingen als snaren in combinatie met de hoge stem van zanger Ricky Likabu hebben ze inmiddels op alle toonaangevende festivals op deze planeet een grote indruk weten achter te laten.
Maar ze zijn zeker niet de enige. Zulu-koning Shiyani Ngcobo bespeelt de igogogo, een gitaar gemaakt uit een vijf-liter olievat. Hij weet de traditie van masakanda al geruime tijd vol te houden en is daar ook heel consequent in. Zo weigerde hij in de jaren tachtig, tegen de tijdgeest in, om synthesizers tot zijn muziek toe te laten. Het nummer Sevelina is een interessant voorbeeld van zijn werk en hij vertegenwoordigt nog steeds een complete renovatie van een traditioneel genre.

The Bedouin Jerry Can Band
Waar het op dit album om gaat is dat traditionele muziek weer aan populariteit aan het winnen is. Misschien is veel muziek die we onder dit kopje kunnen vatten niet direct herkenbaar als zodanig, maar de filosofie en intentie achter het geluid is verenigbaar met de traditie. Zo speelt The Bedouin Jerry Can Band geïmproviseerde percussie op afvalitems afkomstig uit hun vaderland, de Egyptische Sinaï-woestijn. Ze trommelen op jerrycans, munitiekistjes en koffiekannen en weten daar een hypnotiserend geluid mee te produceren. Wat traditioneel is aan deze benadering is het feit dat het van oudsher gewoonte is bij de bedoeïenen om met behulp van elke rijkdom die de omgeving hen biedt muziek te maken. De percussie wordt gemengd met poëzie die vertelt over de tijden van weleer, over kamelen en zaken van het hart.

Duimpiano’s
Niet per se zelf gemaakt, maar zeker met onderscheidend vermogen, is het alomtegenwoordige geluid van diverse duim-piano’s, die een aantal keren op dit album te horen zijn. Papa Kourand speelt een variant, de sanza, op zijn track Pointe-Noire. Hij paste het instrument aan zodat het harder klinkt en feitelijk een ander geluid produceert. Op het album mogen verder uiteraard ook Kasai All Stars en Konono Nº1 en hun likembes niet ontbreken, evenals The Zawose Family uit Tanzania met hun ilimbas (duimpiano’s), xylofoons en traditionele percussie.
Veel populaire traditie op The Rough Guide To African Roots Revivalt is precies het type muziek dat de laatste jaren zoveel bezoekers naar festivals trekt.

Muziek  (468x60)