Ibrahima Sarr, voor bruiloften en partijen

12 september 2011 De naam Ibrahima Sarr zal de meesten niet veel zeggen, maar deze djembé-meester heeft zijn sporen al ruim verdiend. Zo was hij betrokken bij het opkomend succes van Oumou Sangaré en voorziet hij de vele ceremonies in Bamako van professionele ritmiek.





Ceremonial Drumming In Modern Bamako is de zesde release van het label Kanaga System Krush. Het werd al een paar jaar geleden opgenomen op lokatie, maar kwam onlangs pas uit buiten Amerika. Het label is zo langzamerhand bekend van zijn specialisatie in opnames in het Malinese veld. Met professionele multi-sporen apparatuur worden de opnames vervolgens gemixt in een van de beste studio's in Noord-Californië.

Bezwaren tegen muzikale ambities
Ibrahima Sarr werd geboren in 1962 in Bamako, Mali. Zijn grootvader kwam uit Senegal, als arbeider aan de spoorweg van Dakar naar Bamako, langs de Niger. Als leerling van Souleyman Kone, Moriba Keita en Mahamane Samake specialiseerde hij zich de eerste twee jaar in het bespelen van de konkoni, één van de drie bass-drums. Op een zekere dag weigerde Ibrahima om het instrument nog langer te spelen; hij stond erop om djembé te spelen. Vanaf die dag begon hij zich in de djembé te bekwamen onder leiding van Moriba Keita. Zijn vader had sterke bezwaren tegen de muzikale ambities van zijn zoon en voelde zich gedwongen zijn studie voor de familie verborgen te houden.
Na een studie van negen jaar begon Ibrahima een carrière als solist tijdens huwelijksceremonies, zoals zoveel traditionele muzikanten. Na een succesvolle loopbaan bij onder andere het Ballet National van Mali werd hij uiteindelijk solist bij Troupe Babemba. Hij speelde er samen met meester djembé-speler Abdoul Doumbia.

Oumou Sangaré
In 1986 verliet Ibrahima Troupe Babemba en sloot zich aan bij Troupe Joliba, een gezelschap dat op dat moment op toernee ging door Europa, Afrika en het Caribisch gebied. Zijn grootste faam was tussen 1990 en 1995, toen hij de belangrijkste djembé-speler was van de wereldwijd bekende zangeres Oumou Sangaré en haar begeleidde op wereldtoernees. In 2004 vormde hij zijn eigen percussie-ensemble, Danaya Percussion presents Ibrahima Sarr. Dit gezelschap is veruit een van de beste en meest gevraagde groepen tijdens traditionele ceremonies in Bamako van dit moment. Ook vandaag de dag wordt hij nog veel gevraagd als speler en regelmatig treedt hij op als docent voor studenten uit de hele wereld.
Dit album geeft een goede indruk van zijn kwaliteiten, maar wat het meest opvalt is de goed in het gehoor liggende en zeer zuivere zang tijdens veel van de nummers.

Muziek  (468x60)